رویای دیگر

سرمایه هر دل حرفهایی است که برای نگفتن دارد. «دکتر شریعتی»

رویای دیگر

سرمایه هر دل حرفهایی است که برای نگفتن دارد. «دکتر شریعتی»

یک مساله ریاضی...


در یک مسابقه ( از نوع احمدزاده - حسینی!) یه نفر به مرحله نهایی میرسه.
سه در مقابل او قرار دارد (به شماره های ۱ و ۲و ۳ ). پشت یک در جایزه قرار دارد و دو در دیگر پوچ است. روال مسابقه به این صورت است که شرکت کننده هر دری را که انتخاب و اعلام کند ٬ قبل از باز کردن آن ٬ مجری می آید و از دو در دیگر یکی را پوچ میکند. 

حال فرض کنید که شرکت کننده مثلا در شماره دو را انتخاب میکند٬مجری می آید و در شماره سه را پوچ میکند٬حال با وضع پیش آمده بگویید که شرکت کننده اگر همان در شماره دو را باز کند شانس بیشتری برای بردن دارد و یا برود سراغ در شماره یک ؟ و یااینکه فرقی ندارد ؟

البته لازم به توضیح است که این مساله داری نکته انحرافی و امثال آن نیست٬ بلکه کاملا دقیق و بر پایه ریاضیات استوار است. و چند وقت قبل مساله مطرح شده در انجمن آمار امریکا بوده.


منصور
نظرات 10 + ارسال نظر
علی سه‌شنبه 13 آبان 1382 ساعت 00:33 http://douranegozar.blogspot.com

آقا منصور . طرح مسئله هنر نیست . دادن جواب و حل مسئله هنره . اونم نه این مسائل که حلش راه گشا نیست . بلکه مسائلی که راه یک ملت به اون بسته اس . شما که معلمی باید اینا رو به ما بگی استاد .

امیر سه‌شنبه 13 آبان 1382 ساعت 01:44 http://toranj.blogsky.com

Agha mansour khob maloome diige age yaroo avaz kone shanse bishtarii dare . Albate nemiidonam ke To iran allan be che soorate ke shayad agha Ahmad zade biyad Jaizaro 2Dar kone vali bar Asaaase Theory Ehtemaalat yaroo age avaz kone shanse bishtari daare.

روبی پیره سه‌شنبه 13 آبان 1382 ساعت 16:36 http://roobipire.blogspot.com

بابا این ۲ زار فسفر مخمون رو هم میخوای بسوزونی

بچه مفیدی سه‌شنبه 13 آبان 1382 ساعت 16:38

بابا ضریب هوشی بالای ۲۰۰!
این چه مساله ایه!
بپا ندزدنت نبرنت بیابون!
www.toranj.tk

منصور سه‌شنبه 13 آبان 1382 ساعت 22:12 http://toranj.blogsky.com/

نصیر جان!
خبری ازت نیست!!!

‌‌بهرنگ سه‌شنبه 13 آبان 1382 ساعت 23:16

Mansour khaan

I am too old to think about these stuff.But It seems that as soon as one door opens, the probability of chosing the right one is going to be 50%.So, there is NO DIFFERENCE between those two doors.I mean there is NO NEED to change the choice.

I won't be surprised if you tell me that 's not the CORRECT answer,because I feel that it should be more tricky

بله ! جواب شما درست نیست! ولی آقا بهرنگ خیلی قبولت داریم در زمینه همه چی!
مخصوصا ریاضی و معماهای ریاضی

ع درویش چهارشنبه 14 آبان 1382 ساعت 01:04

بابا با مسئله راحت شروع می کردی ترنج جان !
حتما روش فکر می کنم !!!! ...... یا حق

نارنج رفیق ترنج چهارشنبه 14 آبان 1382 ساعت 19:36 http://narenjak.persianblog.com

من فکر میکنم بهتر است که همان انتخاب اول خود را حفظ کند چون حداقل از یک صافی گذشته است و احتمال بیشتری نسبت به ۱ دارد .

پدرام پنج‌شنبه 15 آبان 1382 ساعت 03:38

سلام اقا منصور من طرفدار سرسخت معماهای ریاضی هستم.شما هم که مطرح کننده سرسخت معماهای ریاضی هستید.این مسله رو که دیدم کلی حال کردم ولی به نظر من جوابش باید ساده باشه البته نمیدونم که درست گفتم یا نه ولی به نظر من آقای نارنج رفیق ترنج درست گفتند.دقیقا
نظر من هم همین هست باید انتخاب اول خود را حفظ کند چون بالاخره انتخاب اول حداقل یک مرحله را پشت سر گذاشته است.
از مساله شما ممنون باز هم از این کارها بکنید.منتظر جواب مسلتون هستیم.

رز دوشنبه 15 آبان 1385 ساعت 14:04

من فکر می کنم شما خیلی خیلی بیکارید
البته یه دو سه دقیقه ای هم ما رو علاف کردین
زیاد به دل نگیری کارت اونقدرها هم بد نبود
یادم باشه برات یه شکلات بخرم
bye

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد