رویای دیگر

سرمایه هر دل حرفهایی است که برای نگفتن دارد. «دکتر شریعتی»

رویای دیگر

سرمایه هر دل حرفهایی است که برای نگفتن دارد. «دکتر شریعتی»

گمنام


می شد از شرم چشم گمنامت، غیر عشق تو باوری  باشد

                                 یا به جز  موج  نور  رقصانش  ، موجی  از  رود  دیگری  باشد


من خدای  غرور   پاکم   را،   دیده ام  در   نگاه   شعری  تو

                                غزلی دیده ام  من از  دیروز  ،که در آن  عشق  برتری  باشد


چشم تو  از  شراب  گیراتر  ، لامحاله  به  شوق   چشمانت

                                 آه هایی به دل  زده   پژواک ،شاید  این  شعر ، آخری   باشد


من نمی دانم از چه رو به اشعارم، با شما  داغ تازه ای  دارم

                                شاید این حلقه های گم گشته شرح سرخی به دفتری باشد


یا تمامش  به رنگ یاس سپید ، تا نترسم که  خون شرر  دارد

                                باشد آن که سرور وسر مستی  روی  موجت  شناوری  باشد


تا  به  پایان  رسیده  این  دفتر ، عشق تو  باز  همچنان  باقی

                               عاشقی  نه، مگر  به  جان  گوید ،در  نگاه  تو  ساغری  باشد


منصور   

یارانه یا لاتانه

سلام به همه

 

اول عنوان درسته‌ کلمه لاتانه توضیح داده میشود.

خوب چند تا امتحان تا حالا گذشته و معلومه بعضی ها دارند برای من دعا می کنند، از بی دقتی هایی که میکنم این را فهمیدم که خدا داره من را جریمه میکنه برا اینکه بعضی ها برا من دعا میکنند. شوخی میکنم. بجز چند تا بی دقتی دیگه مشکلی نداشتم و خوب گذشته.

 

امروز میخوام درباره دو تا چیز جالب حرف بزنم. اولیش اینکه گفتند:" هر کس فکر میکنه معدل بالا 80% میگیره و می خواد از طرف  روزنامه ی  "Pretoria news" مصاحبه بشه بیاد فرم پر کنه و ... ." من نرفتم اما جالبه. این مصاحبه با دانش آموزان برتر تو صفحه اول روزنامه چاپ میشه و خلاصه گذشت.

 

چیز دوم که جای بحث داره نکته رانندگی بچه ها است. کسانی که گواهینامه دارند می تونند با ماشین بیاند مدرسه. البته با رعایت قوانینی که الان خیلی جای بحث نداره. این قانون که اعلام شد پارکینگ ها پر شد. حدود 100 تا ماشین که بعضیهاش هم نو و جدید و توپه و بعضی هاش هم البته مال عهد شاه تیرکمان. اما اینکه پدر و مادر بچه می تونند تو این سن براش ماشین بخرند قابل توجه. وقتی از کنار بعضی خونه ها رد میشیم 5 تا ماشین پارک شده و براشون خیلی جالبه که من ماشین ندارم . بعد میشه مبایل که همشون یعنی 99% دارند. این طور هم نیست که مبایل مال مادربزرگش باشه یا این حرفا. بازهم نکته جالب اینه که دانشگاه پرتوریا که مشکل شدیدا جدی داره ، جای پارک برا ماشین دانشجوها. مدرسه ما حدود 1000 متر با دانشگاه فاصله داره  و ماشین دانشجوها تا جلو در مدرسه ما می یاد.( پارکینگ دانش آموز تو مدرسه هست.) پدر بعضی بچه ها قول دادند که اگه بچه ها تو امتحان قبول بشند یه ماشین جایزه هست. اما خوب تو ایران یه آدم بعد از چند سال کار میتونه به زور یه پیکان اشغالی بخره و زندگی کنه. زنش و بچه هاش میتونند از خط 11 استفاده کنند.(راه برند). خوب این تفاوت از کجا ناشی میشه. واضحه که دلیلش حقوق کارمندها هست. حقوق ها خیلی پایین است البته قیمت ها در مقایسه با اینجا خیلی خیلی پایین هست.     ( باورتون میشه ما هر دفعه 20000 تومان میدیم برا بنزین). ایران تونسته با یارانه یه بالانسی برقرار کنه بین حقوق و قیمتها. بگذریم از اینکه چقدر موفق بودند. اما خوب این بالانس وقتی به جنسهای خارجی میرسه کلا خراب میشه. تو ایران ما توریست خارج برو کم داریم و هر کی میره تعطیلات خارج از کشور میشه خر پول به خاطر اینکه قیمت بلیط و ... گران هست. یعنی با چارچوب حقوق خارج تنظیم شده. اینجا آدم با حقوق 1000000 تومان زندگی بدبختی داره. من 4 تا دندان عقلم را دو آوردم حدود 500000 تومان خرج شد. شخص عادی حدود 1500000 حقوق میگیره. حالا خودتون حساب کنید پرتقال فروش را. اینجا یه هتل خاصی هست که نون شبیه ایرانی میده قرصی 500 تومان ، این گرانی یه فایده داره. جنس بی کیفیت دیگه ارزش خودش را از دست میده. مردم در برابر پولی که میدند کیفیت میگیرند. مبایل که هیچی ، اصلا نگو، اونم هیچ کی نداره.

 

راه حل: حقوقها زیاد بشه و یارانه بی یارانه. مشکل: گداها باید برند تار بزنند. به گدا آدم باید اسکناس 1000 بدی و بازم فحش بخره. طبقه پایین بد بختتر میشند و خلاصه مشکلات شدیدی داره. بزارید حل این مشکل را از شما بپرسم. شما چی فکر میکنید؟ فکر میکنید با از بین رفتن یارانه سطح زندگی بالا میره یا پایین؟ سطح فرهنگ مردم چی؟ آخه بالاخره مش مملی ما هم موفایل پیدا میکنه و کلاسش میره بالا؟ یه جورایی بنظر مرسه یارانه داره لاتانه میشه. لاتانه معنی خاصی نداره ، خودم ساختم سجع درونی بشه. منظورم از لاتانه مضر هست . تو نظرات میبینمتون. اگه جوابتون به موقع نیمد شرمنده اخلاق ورزشی تونم، امتحان دارم.

 

راستی یکه باید به من بگه:"صادق خان! خسته نباشی با این راه حل."

 

یه چیز توپ / خفن / ... : 12 سال مدرسه داره تموم میشه.

 

موفق و موید.

 

صادق

وبلاگ و دیگر هیچ !


۱)   
نصیر اومد بالاخره ، خوش آمد می گیم.

۲)    یه مطلب داده بودم مثل اینکه به بعضی از دوستان مدرسه م... برخورده ! من که فقط معلم اونجا نیستم . اگه از خنگی بچه ها صحبت کردم منظورم بچه های مدرسه دیگری بوده. وگرنه میمی ها که کارشون درسته! و بهره هوشیشون بالاست!

۳)    بهره هوشی 40 نمادینه! نه واقعی. علیرضا در این مورد توضیح داده. مگه وقتی می گیم 2 ساعته منو معطل کردی، واقعا منظورمون 2 ساعت(120 دقیقه ) است؟!

۴)    ای اعضای عزیز وبلاگ رویای نیمه کاره! آیا به اساسنامه توجه دارید؟ یه مدت هیچ مطلبی نمی دید یه دفه همه با هم پابلیش می کنین. آیا جواب نظردهنده هارو با مراجعه به وبلاگشون میدین؟ نه کاملا...

۵)    یاسر ببینم میتونی وبلاگ رو چشم کنی؟!!

۶)    امیر جان چه خبر؟ نیستی داداش ! (دیگه زدیم تو خط حال و احوال تو وبلاگ!) خوشحالم هر چند وقت مطلبی ازت میرسه. و میدونم که اونجا کارات زیاده . و همینقدر هم که با ما همکاری میکنی داری مرام کشی میکنی! موفق باشی.

۷)    ببینم آقای علیرضا ! بقیه ما فرهیخته نبودیم که نصیر اومد خلا رو پر کرد؟!

۸)    دالتون ها هم لینک دادن به ما . ممنونیم.

۹)    بعضی از دوستان دانش آموز در مدرسه م... مطالب اتفاق افتاده در مدرسه و نظرات خودشون در مورد کلاس رو اینجا مطرح میکنن که خواهش میکنم در قسمت نظرات وبلاگ نذارن. و به آدرس ای میل وبلاگ بفرستن. چون خارج از موضوع وبلاگ است.

 
فردا شب به امید خدا یکی دیگه از شعرام رو پابلیش میکنم. ولی اگه ایندفه هم مثل دفعه قبل هیچکس نظر نده٬ دیگه شعرنمی نویسم !


منصور

Money Vs Education, Part 2

Being too much busy did not allow me to sit down, think, and write something for the weblog. U of T has introduced me a new life. Never been in such a situation, I try to adapt (Motabegh Kardan) myself to this new situation. U of T is one of the best and is hard. So, now, I understand why people pay attention to those educated (Tahsil Karde) people and try to ignore (Be hesab Nayovordan) those not-educated people. In fact, life without the high education does not mean anything. God has created us to know more and more, to understand his rules and think about them. I think it was near 2 months ago that I was asking the question, “Money is better or education?” Although (Agar Che) I believe in both, but I really understand that money without education does not worth (Nemi arzad) at all. If you do not know how to operate with a basic computer and you have millions of dollars, then what you can do with that money? Is that money going to bring the pleasure (Khosh noodi) for me? No, I do not think so. I know some of my relatives (Famiil) that they are millionaires but they do not even know how to turn on a computer. Let me share on my really interesting experiences here in Toronto with you. Someday, I had applied for a sales job in one of the biggest gas company in Toronto. I was there with at least 25 guys who were there to be trained (Amozesh bebinand). The training was provided by the manager of the company who is one the richest persons in gas business. His name was Frank and he was about 55 years old. He was a businessman who knew every possible thing in the business. You know what? I found him a professional psychologist (Ravanshenas), somebody who if he was talking to you just for 2 minutes, then he would know how to sell his products to you. At the end of training, I asked him what’s his education and he said that he was graduated as a Mechanical Engineer. What I am trying to say is that the business and the education are not far from each other. With education, wealth (Servat) is reachable (ghabele Dastres) but with wealth education IS NOT reachable.

               Amir

۸۵۰۰




سلام...


بالای عضو جدید و فرهیخته مطلب نوشتن شاید لطفی نداشته باشه و با این قلم خوبی که دارند آدم واقعا خجالت می کشه.... بهر حال ورودشون را به وبلاگ به فال نیک می گیریم و امیدواریم که سبب خیر و بر کت برا وبلاگ بشوند.

آقای منصور و احسان هم که ظاهرا تو پشون خیلی پره و از نوشتهاشون بر میاد که حسابی شاکی هستند؟!؟!؟

الان داشتم به تعداده مراجعین  وبلاگ نگاه می کردم دیدم زده ۸۵۰۰ یک کم با خودم فکر کردم یاد حدوده ۱۰ ماه پیش افتادم که برای اولین بار به یک وبلاگ دعوت شدم برا مطلب نوشتن. اون موقع رفتم سراغ وبلاگهای دیگه ببینم که چه جوریهاست..؟!؟!؟ بعد به کانتر هاشون نگاه کردم و دیدم که بالاترینشون شش هزار و خرده ایی هستش..پیشه خودم فکر کردم عجب وبلاگ حرفه ایی هستش...اصلا تو خوابم هم نمی دیدم که حالا وبلاگ خودمون که با همکاری ۴ نفر که تقریبا تجربه آنچنانی هم در زمینه وبلاگ نداشتیم حالا به عدد ۸۵۰۰ برستیم. امیدوارم که این همکاری صمیمی ادامه پیدا کنه و من در مورد ۸۵۰۰۰ بازدید کننده صحبت کنم.

همین

یاسر