رویای دیگر

سرمایه هر دل حرفهایی است که برای نگفتن دارد. «دکتر شریعتی»

رویای دیگر

سرمایه هر دل حرفهایی است که برای نگفتن دارد. «دکتر شریعتی»

کمیسیون تحقیق و تفحص !

1

هر چی میگذره ، سرها شلوغتر میشه ، الکی! وقتها بی برکت تر. این را از آب رفتن اعضای وبلاگ می فهمم و از آب رفتن کسانی که نظر می گذارند. حالا در مورد وبلاگ مهم نیست، ولی واقعا چرا اینجور شده؟ بالا رفتن تحصیلات با بالا رفتن انسانیت ، نسبت معکوس بر قرار کرده. پیشرفتهای تکنولوژیکی و صنعتی ، زندگی را راحت تر کرده ولی بی محتوا تر هم کرده است.ماجرای غریبی است.

2

ده تا دکترای روانشناسی هم که داشته باشی ، با عقلت با مردم حرف می زنی. نمی دونم چرا به این جماعت هیچ اعتقادی ندارم.احساس می کنم از هر مریضی که به ایشان مراجعه کرده یک مقدار بیماری روانی سرایت کرده و الان خود دکتر سردسته روانی هاست! دیدید حتما. تو تلویزیون لااقل دیدین. روانشناسها و روان پزشک ها یه جوری هستن خودشون. البته معلومه دیگه. کارها و حرفهاشون جوششی نیست که. زورکی و از روی کتابها و مقالاتی است که توی درسها خوندن. تا زمام امور دستشونه و اوضاع عادیه وضعیت خوبه ولی از اون که بگذریم و در یک جا  "خودشون" بشن ، می بینی خبری نیست. چون او خودش کی بوده؟ یک نفر که رشته دیگری قبول نشده و رفته روانشناسی یا علوم تربیتی و امثال ذلک. بگذریم.

3

سه شب پیش رفتم شهرک توحید و محل سقوط هواپیما رو از نزدیک دیدم. با یکی دو تن از شاهدان عینی هم حرف زدم. با maintenance های نیروی هوایی ارتش نیز. الان می تونم یک گزارش از علت سقوط ارائه بدم !

 

خیلی خلاصه می گم : از دیدن محل سقوط این بر میاد که هواپیما به صورت متمایل به بال چپ و بال راست بالا، سقوط کرده. با زاویه ای تو مایه های 80 درجه. یعنی اصلا قضیه اقدام به فرود توسط خلبان نبوده. اینکه جای باز پیدا کرده که بشینه و این حرفا ،همش کشکه. از سی ثانیه قبل سقوط اصلا کنترلی روی هواپیما نداشته. جلو محل سقوط یک برج دیگه ست که از بالای اون رد شده و اینجا افتاده. یعنی در فاصله پنجاه متر ، 40 متر ارتفاع کم کرده و این یعنی سقوط بدون کنترل. محوطه سقوط هم وسیع نیست . یعنی به اطراف و جلو کشیده نشده. اتفاقی بوده که اونجا خورده زمین. و به بلوک برخورد نکرده.

 

اینکه هواپیما با نقص پاشده و چرا نقص داشته و این حرفا ، کاری ندارم. ولی اون بالا خلبان می تونسته با این ایراد هر جای ایران ببره هواپیما رو بنشونه. تا مهر آباد که سهله. بنابراین اینکه فرودگاه امام ننشسته و توی اتوبان فرود نیومده و این حرفا هم بیخوده . چون اون فاصله تا مهر آباد برای این هواپیما در حالتی که سه تا موتور داره چیزی نیست و کاملا عادیه. مهرآباد هم ترافیک نداشته که بگن نیا و دور بزن و این حرفا. ولی از وقتی که خلبان متوجه اشکال شده ، بقیه اش اشتباه خلبان بوده. با دایره ای بسیار تیز دور زده و آخر کار نتونسته هواپیما رو صاف کنه ، چون هواپیما به سمت دو موتور سالم کج بوده و موتور باقیمانده از طرف مقابل ، موتور نزدیک به بدنه بوده و موتور دورتر از دست رفته بوده . و این خلبان با تجربه کمی که داشته ، و با زاویه انحراف زیادی که به هواپیما داده بوده ، با آن تک موتور نزدیک به بدنه ، نتونسه گشتاور لازم رو برای صاف شدن تامین کنه و وقتی دیده نمی تونه با این انحراف اقدام به فرود کنه ، تصمیم گرفته اوج بگیره ، دماغه را داده بالا و این کار را هم یک دفعه کرده ، هواپیمای سه موتوره و منحرف به چپ، یک هو دماغه اش رفته بالا و با توجه به عوض شده سریع جهت برای ملخها ، این کار برای ملخهای هواپیما به منزله ترمز بوده و باعث شده کارایی نداشته باشند( انگار موتور نداری) و هواپیما بدون هیچ کنترلی سقوط کنه. حتما بچگی ها که فرفره بازی می کردید یادتونه که اگر جهت دست را برای فرفره در حال چرخش به طور سریع و ناگهانی عوض کنید ، فرفره قفل میکنه . خلاصه این اتفاق افتاده و این دفه واقعا خطای خلبان بوده.

 

4

توی مهمون خونه هم بارون دیگه بند نمیاد

 

منصور

نظرات 12 + ارسال نظر
محسن چهارشنبه 30 آذر 1384 ساعت 12:24

اجازه بده تحلیل را کامل کنم:
وقتی هواپیما با سه موتور پرواز می کرده معنیش اینه که با بالا بردن ناگهانی دماغه هواپیما مطابق اصل بقای اندازه حرکت زاویه ای (اثر ژیرسکوپی) هواپیما به سمت چپ و رو به پایین انحراف مسیر پیدا می کنه و طبیعیه که با اون ارتفاع پایین اگه دچار مانور پیچ (اسپین) بشه دیگه نمیشه کنترلش کرد.
البته در تحلیل قبلی شما نکته ای بود که باید تذکر بدم اونم اینه که اتفاقا سی ۱۳۰ دارای سیستم تنظیم فشار داخل هستش. بنابراین امکان قطع سیستم اکسیژن رسانی وجود داره. ضمنا باید بگم که این هواپیما فوق العاده ایمنه، معنیش اینه که خیلی سیستمهاش دوگانه است.
البته اطلاعات ما کامل نیست و بر مبنای همه اینها باز هم نمیشه گفت آیا واقعا خلبان مقصر بوده یا نه. منصور جان برای خلبانی که هواپیمای نظامی میشینه و ۲۲۰۰ ساعت هم سابقه پرواز داره یه کم بی انصافیه بگیم از این اصول مسلم پرواز مثل پدیده ژیرسکوپی بیخبر بوده. مانور اسپین هم جزو اولین آموزشهای خلبانهاست (حتی خلبانهای هواپیماهای شخصی کوچک).

maintenance ٬ مهندس پرواز ٬ ژیروسکوپ ٬ کاپیتان ٬‌باقلوا ٬ ریشه پامادور !

SomeBody چهارشنبه 30 آذر 1384 ساعت 13:15 http://newone.blogsky.com

چیزی که اتفاق افتاده به نظرم خیلی هم ساده و دم دستی نیست. اتفاقی که در ثانیه های آخر افتاده و اینکه چرا خلبان صحبتی نداشته در صورتی که تماس برقرار بوده مبهمه. خدا می دونه واقعا چی شده!

علی اصغری چهارشنبه 30 آذر 1384 ساعت 17:50

سلام

بابا یه چیزایی بگید ما هم بفهمیم

به هرحال استفاده کردیم

تو نوفهمی!

آوای من چهارشنبه 30 آذر 1384 ساعت 18:40

آقا من نمی‌دونستم شما این‌قدر فنی هستید!
امروزمون با دیروزمون فرق کرد واقعا.

محمد حسین توفیقی پنج‌شنبه 1 دی 1384 ساعت 01:11

http://www.hamshahri.org/vijenam/javan/1384/840926/ebteda4.htm

محمد حسین توفیقی پنج‌شنبه 1 دی 1384 ساعت 01:22

------------------------------------------------------
1973: Iran
Arms purchase.


On February 2 the Iranian government officially confirmed its purchase of over $2 billion in American arms—reportedly the largest arms sale ever made by the U.S. government. Iran will receive the latest U.S. military equipment, including F-5E interceptors, F-4 Phantom fighter-bombers, C-130 transports, laser-guided bombs, helicopter gunships, and highly sophisticated communications equipment. These arms will supplement those already purchased from the United States, the Soviet Union, and the United Kingdom.


Over 1,000 U.S. servicemen and their families will be assigned to Tehran to train the Iranians in the use of these weapons. The arms purchase represents Washington's open support of Shah Muhammad Riza Pahlavi's apparent aspirations toward military hegemony in the Persian Gulf. As several events this year suggested, the shah's military ambitions may exacerbate already tense relations with Iran's neighbors.


© 1993-2003 Microsoft Corporation. All rights reserved.
به نظر میرسه ایران هنوز بیشتر از ۲۰ تا از اینا رو داره!

--------------------------------------------------------------------

اینقدری سی ۱۳۰ داغون نیست بابا

محمد حسین توفیقی پنج‌شنبه 1 دی 1384 ساعت 01:25

http://music.jnu.edu.cn/air-net/Images/TK/FMpic2-4.htm

نرگس پنج‌شنبه 1 دی 1384 ساعت 12:04 http://azrooyesadegi.blogsky.com

اینجوری بوده؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! چه میدونم...مهم اینه که یه عالمه ادم مفت مفت جونشون رو از دست دادند... خب وقتی قبل از پرواز خلبان اصلی به علت نقص هواپیما میگه من نمی پرم بعد جاش رو این یکی خلبانه میگیره و راضی میشه بپره باید انتظارهم داشت که ناشی باشه یا حداقل دلسوز نباشه...

اینقدری ناشی نبوده- از قرار معلوم هول شده

علیرضا انصاری پنج‌شنبه 1 دی 1384 ساعت 16:29

1
اگر بگی سرت شلوغه، وقت سر خاروندن نداری میگن مهمی، آدم حسابی هستی، با شخصیتی و ... .

مخلصیم، سلامت و شاد باشید!

ایول - درست مطلب رو گرفتی!

کورش پنج‌شنبه 1 دی 1384 ساعت 20:09 http://www.vulturek.blogsky.com/

سال گذشته یک معلم روان شناسی داشتیم که خود شیزوفرنی شده بود! آخر هم درس دادن رو رها کرد و رفت در قصابی برادرش مشغول به کار شد!

قصابی؟! بهم میاد این دوتا کار!

فاطمه جمعه 2 دی 1384 ساعت 20:40

شاید بهتر باشه که بکم:
جشمها را باید شست جور دیکر باید دید
واژه باید خود اب خود باران باشد

چترها را باید بست

مصطفی شنبه 3 دی 1384 ساعت 16:56

یه عکس قشنگ رو وبلاگ بود همونم برداشتید. عکس c-130 رو میگم.

بر نداشتیم. به آرشیو مراجعه کنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد